Szukaj

Sklep online 

wkrótce

Co to jest głośnik koaksjalny? Wszystko, co musisz wiedzieć.

Co to jest głośnik koaksjalny? Wszystko, co musisz wiedzieć.
głośnik koaksjalny

Opis

Co to jest głośnik koaksjalny? Wszystko, co musisz wiedzieć.

Co to jest głośnik koaksjalny? To pytanie zadają sobie niemal wszyscy początkujący entuzjaści car audio. W niniejszym artykule specjaliści z DLS Polska wyjaśnią dokładnie, co oznacza to wyrażenie, czym różni się głośnik koaksjalny od komponentowego i jakie konkretnie modele na rynku oferują najlepsze wrażenia muzyczne.

Co to jest głośnik koaksjalny – budowa

Głośniki koaksjalne stanowią jeden z najczęstszych wyborów, jeśli chodzi o modyfikacje fabrycznych systemów audio w samochodach. Słowo „koaksjalny” oznacza tak naprawdę „osadzony na wspólnej osi”. Mamy tu więc do czynienia tak naprawdę z dwudrożnym głośnikiem, złożonym z głośnika niskotonowego (położonego na dole) oraz głośnika wysokotonowego, który montowany jest tuż nad nim. Niewątpliwą zaletą głośników współosiowych jest przede wszystkim łatwość instalacji (szczególnie przez początkujących) oraz dobra jakość dźwięku przy niższej i średniej głośności.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, jesteśmy do Twojej dyspozycji. 

Obecnie na rynku można spotkać również trójdrożne głośniki współosiowe, jednak należy pozostać czujnym. Niekiedy dodatkowa „kopułka” głośnika jest dodana tylko w celach wizualnych – dotyczy to przede wszystkim najtańszych produktów, zamawianych z Chin. Ale w przypadku uczciwych producentów produktów tego typu, dodatkowy głośnik we wspólnej osi to zwykle ten odpowiadający za najwyższe tony (tweeter) i został on dodany dla lepszej, rozszerzonej reprodukcji dźwięku.

RLS RC3 - głośnik koaksjalny wysokiej klasy
DLS RC3 – przykład głośnika koaksjalnego wysokiej klasy

Ale czy trójdrożne głośniki koaksjalne są lepsze od dwudrożnych? Niekoniecznie – warto zawsze spojrzeć na specyfikację techniczną konkretnych modeli, bo wysokiej klasy, dobrze zaprojektowany głośnik 2-drożny może brzmieć o niebo lepiej niż średniej klasy głośnik 3-drożny z dodatkową membraną, odpowiadającą za najwyższe tony.

Co to jest głośnik komponentowy – budowa

Mówiąc o głośnikach koaksjalnych nie sposób nie wspomnieć o głośnikach komponentowych, które stanowią niejako przeciwieństwo tych pierwszych. Jak już wspomnieliśmy, głośniki koncentryczne posiadają cały, 2- lub 3-drożny system w jednym, fizycznym urządzeniu.

Głośniki komponentowe natomiast to bardziej rozbudowane zestawy, które odtwarzają konkretne pasma (niskie, średnie i wysokie tony) w różnych jednostkach. Każdy z tych elementów można umieścić niezależnie, co zwykle pozwala uzyskać lepszą jakość dźwięku. Tutaj głośnik wysokotonowy zwykle znajduje się na desce rozdzielczej lub słupku A, natomiast głośnik niskotonowy umieszcza się w obudowie drzwi. Oddzielny system głośników oferuje również możliwość niezależnej zamiany każdego elementu, a tym samym uzyskania indywidualnego dostrojenia dźwięku.

Zestaw głośników komponentowych
Zestaw głośników komponentowych DLS Scandcase 3

Głośnik koaksjalny a komponentowy – różnice

Głowna różnica między głośnikami koaksjalnymi (koncentrycznymi, współosiowymi) a komponentowymi została już omówiona, jednak nie oznacza to, że na tym różnice się kończą. Przy projektowaniu głośników koaksjalnych, producenci zwykle idą na pewne kompromisy, aby zaoferować urządzenia początkującym fanom car audio w bardziej przystępnej cenie. Tego typu ustępstwo to na przykład zastosowana zwrotnica – zwykle 6dB/okt., a także tańszy materiał membrany głośnika wysokotonowego. W przypadku głośników komponentowych, zastosowana zwrotnica to zwykle minimum 12dB/okt., a materiały stożka tweetera to zwykle jedwab lub aluminium.

Kolejną różnicą jest fakt, że głośniki koaksjalne mają zwykle niższą moc znamionową – przyjmijmy, że ok. 30-65W RMS. W przypadku głośników komponentowych, moc RMS jest zwykle dużo wyższa i może wynosić nawet 100W lub więcej.

Czy jakość dźwięku z głośników koaksjalnych jest niższa niż w przypadku zestawu komponentowego? Cóż, niekoniecznie. Wszystko tak naprawdę zależy od jakości wykonania danego głośnika – głośnik koaksjalny renomowanego producenta może grać dużo lepiej, niż zestaw komponentowy przeciętnej jakości. Z reguły jednak, oba zestawy grają lepiej niż często montowane fabrycznie w samochodach, głośniki jednostożkowe.

Głośnik koaksjalny - wymiana fabrycznego systemu car audio
Wielu właścicieli decyduje się na wymianę fabrycznego systemu car audio. Źródło: TOP-AUTO.COM.PL

Warto wiedzieć, że w przypadku najlepszych producentów takich jak DLS, różnice między dźwiękiem z głośników komponentowych a koaksjalnych oczywiście istnieją, ale nie są one bardzo zauważalne z perspektywy początkującego entuzjasty car audio. A właśnie takie osoby zwykle decydują się na montaż głośników współosiowych. Głośniki komponentowe to opcja przeznaczona przede wszystkim dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy decydują się na taki zakup również z innych względów, takich jak np. możliwość indywidualnej konfiguracji lub łatwiejsza rozbudowa w przyszłości.

Głośnik koaksjalny – dla kogo?

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, które rozwiązanie jest lepsze. Wszystko zależy od samego odbiorcy dźwięku, możliwości instalacyjnych w samochodzie, jakości samych głośników i wielu, wielu innych. Jednak na podstawie naszego doświadczenia w DLS Polska możemy podpowiedzieć, jaka grupa klientów najczęściej decyduje się na kupno głośników koaksjalnych. Tego typu urządzenia będą dla Ciebie lepsze, jeśli:

  • chcesz uzyskać poprawę w stosunku do fabrycznego systemu audio, ale masz ograniczony budżet,
  • nie jesteś ekspertem w dziedzinie car audio i chcesz łatwiejszej instalacji i obsługi głośników,
  • nie masz zaawansowanego systemu dźwiękowego w samochodzie, uwzględniającego mocny wzmacniacz, subwoofer itp.,
  • nie masz czasu ani pieniędzy na pozostawienie auta w warsztacie car audio na dłuższy czas.

Analogicznie możemy powiedzieć, jacy klienci DLS Polska częściej decydują się na zestawy komponentowe. To lepsze rozwiązanie, jeśli:

  • najwyższa jakość dźwięku bez żadnych kompromisów jest dla Ciebie najważniejsza,
  • masz większy budżet na rozbudowę systemu car audio i możesz pozwolić sobie na głośniki wykonane z lepszych materiałów,
  • preferujesz większe możliwości regulacji systemu car audio, np. poprzez odpowiednią zwrotnicę,
  • chcesz lepszego doświadczenia przestrzennego w słuchaniu muzyki w samochodzie i Twoje auto doskonale się do tego nadaje,
  • planujesz wyposażyć instalację car audio we wzmacniacz, subwoofer i tym podobne elementy.

Co to jest głośnik koaksjalny i komponentowy – podsumowanie

W tym artykule przyjrzeliśmy się najważniejszym cechom głośników koaksjalnych i komponentowych, prezentując temat w możliwie jak najbardziej przystępny sposób. Ostateczna decyzja, co wybrać, należy oczywiście do Ciebie. Jeśli nadal masz wątpliwości, Nasi Specjaliści z DLS Polska są do Twojej dyspozycji. Jesteśmy oficjalnym dystrybutorem sprzętu marki DLSlegendarnego, szwedzkiego producenta urządzeń car audio. W swojej ofercie mamy szeroką gamę głośników koaksjalnych, m.in. głośnik koaksjalny DLS RC3, DLS M225, DLS M226, DLS PA6, DLS M526i i wiele innych.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, jesteśmy do Twojej dyspozycji. 

Zobacz też:

Więcej w kategorii:

Szukaj

Masz pytania? Zadzwoń do nas

lub napisz